top of page

Riittävä sinkin saanti saattaa vähentää migreenin esiintymistä


Yli 11.0000 amerikkalaisen kattavassa poikkileikkaustutkimuksessa on todettiin, että henkilöillä jotka saivat sinkkiä riittävästi ravinnosta, on kolmanneksen pienempi riski kärsiä migreenistä verrattuna vähän sinkkiä saaneeseen väestöön.



Asia kävi ilmi vuosina 1999-2004 suoritetusta amerikkalaisesta kuluttajatutkimuksesta, jossa kerättiin ja analysoitiin kansalaisten ravinto- ja terveystottumuksia. Vaikka tutkijat myönsivät tutkimuksen vajavaisuuden yksityiskohtaisesti migreenin esiintyvyyteen, voitiin tuloksista päätellä sinkin olevan tärkeä ravintoaine migreenin ennaltaehkäisyssä sen antioksidanttisuuden ja tulehdusta ehkäisevien ominaisuuksien vuoksi.


Aiempaa tutkimusnäyttöä ruokavalion osuudesta migreenin esiintymiseen on paljon. Naisilla magnesiumin ja B12-vitamiinin lisääminen ravintoon intervalliharjoittelun kanssa hiljentää tulehduksen signalointireitin ja helpottaa migreeniä. Tutkimuksissa on havaittu myös D-vitamiinitasojen olevan alhaisempia migreenistä kärsivillä henkilöillä. Muita migreeniin vaikuttavia ravintoaineita ovat foolihappo, kalsium sekä B1- ja B6 -vitamiinit.

Mitä migreenistä kärsivien tulisi tehdä tämän tiedon kanssa?

Jos kärsit migreenistä, ensisijaisesti nauti terveellistä ja tasapainoista ravintoa. Hyviä sinkin lähteitä ovat punainen liha, pähkinät, palkokasvit, täysjyväviljat, siipikarja ja äyriäiset. Osa näistä saattaa kuitenkin myös laukaista migreenin. Sinkin päivittäinen suositusarvo on 9,5 mg miehillä ja 7 mg naisilla.


Tuotteistamme PROTECTOR® Flash on monivitamiini-mineraalivalmiste, jossa on todella kattava sisältö kaikkia kehon tarvitsemia vitamiineja ja mineraaleja, kuten 10mg sinkkiä. Samassa tuotteessa on myös mainitut B1-, B6-, B12 -vitamiinit sekä foolihappo. Tuote on laktoositon, gluteeniton ja sokeriton.


Linkki artikkeliin:

41 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

تعليقات


bottom of page